Sorry, maar uw browser wordt niet ondersteund door marsh.com.

Voor de beste ervaring, upgrade naar een ondersteunde browser:

PERSCENTRUM

Cyberaanvallen grootste risico voor Nederlands bedrijfsleven

Amsterdam   |   Woensdag, 23 Januari 2019

Ook datafraude en klimaatverandering vormen een bedreiging

Amsterdam, 23 januari 2019 – Het Nederlandse bedrijfsleven loopt in 2019 het meeste risico op cyberaanvallen. Dat blijkt uit het Global Risk Report 2019 dat is uitgebracht door Marsh in samenwerking met World Economic Forum en Zurich Insurance Group. Ook is er een vergroot risico op datafraude en gaan bedrijven de consequenties van klimaatverandering ervaren.

Cyberdreiging blinde vlek

Uit het rapport, waarin 12.500 leidinggevenden uit 140 landen de risico’s voor het zakelijk bedrijfsleven in kaart brengen, blijkt dat cyberdreiging wereldwijd de grootste blinde vlek is. Op internationaal niveau is er de laatste jaren vooral veel aandacht voor de klimaatproblematiek en milieurisico’s. Hierdoor lijken cyber- en technologische dreigingen minder op de radar te staan. Terwijl dit voor Nederland het grootste risico vormt. Ondertussen neemt de vraag naar cyberoplossingen in de verzekeringsmarkt wel wat toe, blijkt uit klantaanvragen bij zowel Marsh als Zurich Insurance Group. Beide partijen constateren een voorzichtige groei. De relatieve dichtheid is echter zeer beperkt en dus valt er nog veel winst te behalen.

Volgens het Global Risk Report ziet de top tien meest waarschijnlijke risico’s voor zakelijk Nederland er als volgt uit:

1. Cyberaanvallen
  2. Datafraude of datadiefstal
  3. Achterblijven van aanpassing aan klimaatverandering
  4. Activa bubbel
  5. Extreme weersomstandigheden
  6. Uitval van infrastructuur
  7. Terroristische aanslagen
  8. Werkloosheid of onderbezetting
  9. Falen van infrastructuur
  10. Sociale instabiliteit
  11. Onvrijwillige migratie op grote schaal

Wereldwijde urgentie bij milieurisico’s

Vier van de vijf globale risico’s die de grootste impact hebben op het bedrijfsleven zijn klimaat gerelateerd: aanpassing aan klimaatverandering blijft achter, extreme weersomstandigheden, watersnood en natuurrampen. Milieurisico’s vormen een probleem voor zowel de stedelijke infrastructuur als de ontwikkeling ervan. Doordat de zeespiegel stijgt, kampen steden wereldwijd met kostbare oplossingen om het water tegen te gaan. Deze variëren van schone grondwaterwinning tot stormbarrière.

David Sanderse, CEO Marsh: ‘In Nederland zijn we goed gewapend tegen het stijgen van de waterspiegel. Denk maar eens aan ons Deltaprogramma, dat internationaal bekend is. Toch zien we dat het nog altijd een risico voor ons is. Dit komt vooral doordat er gedurende een langere periode consequent te weinig geld beschikbaar is voor de infrastructuur in Nederland. Ook wereldwijd staat dit economische vooruitgang in de weg, waardoor bedrijven kwetsbaar worden voor onder meer milieurisico’s. Om dergelijke risico’s voor te blijven, is het dus van groot belang dat er geïnvesteerd blijft worden.’

Samenwerking tussen landen schiet globaal te kort

Het rapport richt zich ook op de samenwerking tussen bedrijven wereldwijd. Momenteel staan de internationale betrekkingen op scherp, mede door brexit en de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Hierdoor worden economische vooruitzichten steeds minder rooskleurig en neemt de potentie op internationale samenwerking tussen bedrijven af. Ook schort het op internationaal niveau aan collectief actie ondernemen tegen wereldwijde risico’s op het gebied van milieu, economie, geopolitiek, maatschappij en technologie.

Download hier het volledige rapport voor alle onderzoeksresultaten.

Over het Global Risk Report

Het Global Risks Report 2019, uitgevoerd door verzekeringsmakelaar en risicobeheerder Marsh, bevat de resultaten van de jaarlijkse Global Risks Perception Survey en toont de trend van de wereldwijde risico’s voor het bedrijfsleven. Voor de totstandkoming van deze resultaten is vorig jaar de Executive Opinion Survey uitgevoerd. In dit onderzoek werden 12.500 leidinggevenden verdeeld over 140 landen gevraagd, om de vijf grootste risico's voor zakendoen gedurende de komende tien jaar te identificeren. Deze resultaten geven een idee van de risico's die op de agenda's van internationale bedrijven staan en liggen ten grondslag liggen aan het Global Risks Report 2019.

Het Global Risk Report is ontwikkeld met steun van de Global Risks Advisory Board van het World Economic Forum. Daarbij is voor de totstandkoming van het rapport samengewerkt met partners Marsh & McLennan Companies en Zurich Insurance Group. Tot slot zijn academische adviseurs aan de Oxford Martin School (Universiteit van Oxford), de National University of Singapore en het Wharton Risk Management and Decision Processes Center University van Pennsylvania onderdeel van deze samenwerking.

About Marsh

Marsh is the world’s leading insurance broker and risk adviser. With over 35,000 colleagues operating in more than 130 countries, Marsh serves commercial and individual clients with data driven risk solutions and advisory services. Marsh is a business of Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), the leading global professional services firm in the areas of risk, strategy and people. With annual revenue approaching US$17 billion and 76,000 colleagues worldwide, MMC helps clients navigate an increasingly dynamic and complex environment through four market-leading businesses: Marsh, Guy Carpenter, Mercer, and Oliver Wyman. Follow Marsh on Twitter @MarshGlobal; LinkedIn; Facebook; and YouTube, or subscribe to BRINK.